Småskalighetens hjältar

Jag har just tittat på småskalighetens hjältar. En dokumentär som handlar om människor som lever på gårdar nära naturen och sina djur. Producerar sin egen mat genom att odla grönsaker, ta mjölk från djuren, slakta sina egna boskap och så vidare. Dom lever i lugn och harmoni, kärleken från djuren är enorm. Tänk att få strosa runt i naturen med sina kossor hack i häl, lamm, hästar och grisar. Naturligtvis är det också mycket jobb men dom gör det för att dom älskar det och har valt det själv. Man fick en inblick i hur man levde förr, nästan allt arbete gjordes för hand. Men människor umgicks, man hjälptes åt och hade trevligt medans man jobbade. Nu går det nästan inte att leva så på grund av alla industrier som massproducerar all mat, men dom försöker i alla fall.
Hur vi lever nu är en enorm skillnad frå förr, det tycker jag är synd. Det är stress vart man än vänder sig. Vi tar oss nästan ingenstans utan bil eller buss. Tv:n är på i stort sätt dygnet runt. Mobilen har man i handen så fort man går någonstans. Datorn har blivit enormt betydelsefull. Det finns så mycket som vi använder i dag som vi känner att vi inte skulle klara oss utan som inte ens finns i deras värld. Jag tycker att människor är lata idag, vi gnäller och klagar på minsta lilla sak och jag är en av dom. Jag kanske blev aningen för sentimental av dokumentären men jag tycker att det är sant. Ström avbrott skulle det vara oftare så att vi inte kan göra annat än att prata och umgås med varandra. vi borde ha earth day istället för earth hour..

Kommentarer
Postat av: Martin

Haha, vilka puckon.. Själv vart jag positivt överaskad av elräkningen häromdagen då den var mindre än vad jag räknat med. Så nu kan jag låta datorn stå på ännu mer :D

2009-04-04 @ 19:20:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0